Airlift bruker timesvis på trening i simulator årlig

HØY TRENINGSMENGDE MÅ TIL FOR Å OPPRETTHOLDE EN HØY SIKKERHETSSTANDARD

Årlig gjennomfører Airlift sine piloter mange timer med trening i simulator i Finland, Sverige og Italia. Dette er simulatorer av typen Full Flight Simulator Level D, som tilfredsstiller kravene både fra det Europeiske tilsynet (EASA) og luftfartstilsynet i Norge. Simulatortreningen tilfredsstiller de strengeste kravene i regelverket slik at treningen blir så realistisk som mulig. I tillegg til trening i simulator har våre piloter en hel rekke med systematisk trening i våre helikopter. Dette er høyst nødvendig for å opprettholde nødvendig kompetanse, sikkerhet og kvalitet i våre komplekse operasjoner, sier Øyvind Juel Bache som er leder for Airlift sin treningsorganisasjon.

Når man trener i en simulator er man i trygge omgivelser. Da kan man tillate at pilotene gjør feil, og ikke minst lære av de. Pilotene vil øke sine ferdigheter, sin kunnskap og ikke minst ha fokus på «decision making».  Derfor er det ekstremt viktig å opprettholde treningen regelmessig. For både AW169 og AS332 er man i simulator hver sjette måned, mens på AS350 årlig” forteller Bache.

500 TIMER TRENING ÅRLIG

Totalt utgjør ren trening i simulator og helikopter ca 500 timer i året for våre piloter. I tillegg til dette skal heisoperatører, lastemenn og teknikere trenes i henhold til egne operative krav.

Roger Midttun er Chief Flight Instructor i Airlift og er nettopp kommet hjem fra trening i Finland. “Jeg er veldig fornøyd med bruken av simulator for innlands piloter og muligheten det gir våre flygere til å trene på situasjoner vi ikke har mulighet til i egne helikopter. Når vi trener i helikopteret er det mange nødprosedyrer vi ikke kan gjennomføre på grunn av sikkerhet. Ved bruk av simulator får vi fullført hele prosedyrer, også prosedyrer som setter oss i en «kinkig» situasjon som ellers er umulig å trene på. I simulatoren kan en for eksempel skru av system under flyving og fylle cockpiten med røyk og simulere elektrisk brann.», sier Midttun.

Airlift har vært i front på å standardisere treningen på en-motors helikoptre i Norge, og vi ser allerede hvordan dette profesjonaliserer våre flygere. “Kunnskapsnivået og holdningene til flygerne på 350-maskinene er kraftig endret, og utvikler seg stadig i riktig retning. Dette er gledelig å se i en bransje som historisk sett har tatt for lett på trening og satt for lite krav til flygerne”, sier flygesjef Øystein Skovro.

Airlift er glade for at kundene nå også begynner å vektlegge dette viktige arbeidet. Nylig satte Statnett, en av Norges største forbrukere av innenlands helikoptertjenester nye krav for simulator trening av piloter. Denne simulator treningen har vi i Airlift vært brukere av i flere år og er stolte over at noen av våre gode treningsrutiner nå blir krav for hele bransjen.

AS350 Level D simulatoren som brukes av Airlift

AktueltBrede Hansen