En snøfattig vinter har gitt en knallsesong så langt

 
Fint vintervær gir pilotene våre noen fantastiske dager i luften - som denne flotte vinterdagen i Jotunheimen med skyfri himmel.

Fint vintervær gir pilotene våre noen fantastiske dager i luften - som denne flotte vinterdagen i Jotunheimen med skyfri himmel.

– Det er mange år siden vi har hatt en så god start på året, særlig på innlandsdrift, forteller Stian Hårklau fornøyd.

Til vanlig gir mørketida negative tall i helikopterbransjen. Helikopterflåte og ansatte gir faste kostnader året rundt, men tilsig av oppdrag er lavt når været er dårlig og antall timer med dagslys er kraftig redusert. Da lar inntektene vente på seg.

­– Vi jobber slik at vi henter oss inn i høysesong, da jobber vi alt vi kan. Men det er godt å gå inn i høysesongen med en mindre ryggsekk. De som jobber på innland har gjort en veldig god jobb med å holde prosjektene i gang i vinter, forteller Hårklau, administrerende direktør i Airlift.

Tredelt årsak

Klimaet i vinter får mye av æren for knallsesongen. Stabilt vær og lite nedbør i fjellene langs vestlandskysten har gitt gunstige forhold til å fly helikopter. Lite snø i fjellet har til tider gjort det vanskelig for ATV-er og snøskutere å bevege seg i fjellet. Da har helikopter vært et godt alternativ.  

I tillegg har Airlift vært fast stasjonert på flere prosjekt i vinter. Dette er byggeprosjekt med jevn produksjon gjennom vinteren, som Romsdalsgondolen i Åndalsnes, som skal stå ferdig i mai, og jobb for BKK Enotek i Svelgen. Slike prosjekt gir oss et godt grunnlag gjennom lavsesong.

– I tillegg til bra flyvær og stabile prosjekt, er en god vintersesong også et resultat av flere år med systematisk arbeid for å redusere kostnadene. Vi har redusert helikopterflåten og organisert driften mer effektivt. Da klarer vi bra med oppdrag i høysesong og har mindre kostnader i lavsesong. Dette er et arbeid over tid, som nå viser seg å ha positiv effekt, forklarer Hårklau.

Bra, tross korona

Korona har heller ikke vært veldig negativt for Airlift, som har hatt en så bra vinter, tross pandemi. Selskapet innførte tidlig strenge smittevernregler, med krav om munnbind for alle i helikoptrene lenge før de nasjonale anbefalingene anbefalte det, og baser som har vært stengt for utenforstående.

– Vi har vært heldig med tanke på smitte. Så vi er ikke så hardt rammet av Covid-19, heldigvis.

– Dermed er det ekstra gledelig med en så god vintersesong, noe jeg håper vi drar glede av ut året.

Romsdalsgondolen i Åndalsnes:  Her løftes en brakke sm arbeiderne bor i på toppen. De blir flydd opp mandager og ned igjen torsdager.

Romsdalsgondolen i Åndalsnes: Her løftes en brakke sm arbeiderne bor i på toppen. De blir flydd opp mandager og ned igjen torsdager.

Romsdalsgondolen i Åndalsnes: Her løftes en del av konstruksjonen til restauranten som skal bygges på toppen av gondolen.

Romsdalsgondolen i Åndalsnes: Her løftes en del av konstruksjonen til restauranten som skal bygges på toppen av gondolen.

 
AktueltGasta Design