Silje - Endelig på vei til å bli første kvinnelige pilot i Airlift!

Silje flyr bra, er grundig og nøyaktig og derfor er hun nå på vei til å bli den første kvinnelige piloten i Airlift.


Helikopterkarrieren startet derimot med at gardsjenta Silje Molland Løkstad (28) søkte en utdannelse uten overhengende fare for å måtte sitte mye inne på et kontor.

Silje Molland Løkstad - på vei til å bli den første kvinnelige piloten i Airlift.

En prøvetime hos European Helicopter Center på Torp ved Sandefjord ble avgjørende: Dette var noe for en praktisk og handlekraftig dame!

Etter grunnutdannelsen gikk veien videre mot å bli selvstendig pilot gjennom sertifiseringer hos arbeidsgivere – altså helikopterselskaper. 

– Søknadsrunden etter skolegangen var spennende. Alle ville til Airlift, så jeg føler meg heldig som slapp gjennom det nåløyet, forteller Silje.

Hos Airlift startet Silje på et fast opplæringsløp i Airlift treningsorganisasjon (ATO). Første trinn der er som «Task Specialist» (Lastemann), og i den jobben har hun fått oppleve deler av Norge som de fleste ellers aldri kommer seg til.

– Ingen dag er lik som lastemann, og man møter mange hyggelige mennesker, både kolleger og kunder, sier Silje.

Årene som lastemann har gitt henne et godt innblikk i bransjen og i sikkerhetskulturen til Airlift, og nå kjenner hun seg trygg på veien videre mot å bli selvstendig pilot:

– Jeg kan alt rundt, og kan nå holde fullt fokus på flygingen, forteller hun.

Tar i et tak

Den praktiske bakgrunnen til Silje har vært merkbar blant kollegene hennes i Airlift:

– Silje står på og tar i et tak når det trengs, uten at noen må fortelle henne akkurat hva hun skal gjøre, sier Roger Midttun, som var kontrollant da Silje hadde oppflyging for «Type Rating» på Airbus AS350. En «Type Rating» på ulike helikoptertyper kan sammenlignes med å ta førerkort på ulike typer kjøretøy. Det krever som kjent både teoriprøve og oppkjøring.

Silje bestod prøven, og Roger beskriver oppflygingen som meget godt gjennomført:

– Silje flyr bra, er grundig og nøyaktig, fortsetter Roger.

Spesielt det siste er også en del av sikkerhetskulturen til Airlift. Gjennom hele ATO-løpet legges det et solid fundament for sikkerhet, holdninger, kultur og faglig forståelse. Og for å oppnå dette, er det å være «grundig og nøyaktig» gode egenskaper.

Ønsker at flere jenter velger pilotyrket

Veien fram mot dagens stilling som 2. pilot har vært forutsigbar for Silje. Airlift opererer med en ansiennitetskalender, slik at alle har oversikt over når de har mulighet til å rykke oppover i systemet. «Trynefaktor» finnes ikke i Airlift:

 – Jeg opplever det helt uproblematisk å være jente i en mannsdominert bransje. Det har i grunnen ingen ting å si at jeg er dame – flere jenter burde velge denne retningen, mener Silje.

Nå ser hun fram til en treningsperiode som 2. pilot, der hun får fly enkle lasteoppdrag sammen med erfarne piloter.

– Airlift har en fin modell for utvikling og opplæring av oss som personell. Den forutsigbare utviklingsstigen i ATO-løpet og de stabile arbeidsforholdene gir trygghet, sier Silje. 

HR-leder Synnøve Øyra Iversen synes det er gledelig at Silje Molland Løkstad nå er den første kvinnelige piloten i selskapet, men understreker:

– Silje er på god vei til å bli selvstendig pilot hos oss fordi hun har kunnskapene, egenskapene og holdningene som skal til. Det er selvsagt også veldig kjekt å få flere kvinner inn i pilotyrket.

Les mer om Airlift Treningsorganisasjon (ATO)

AktueltGasta Design