Snart to år av LOS-avtalen er gått - og AW169 skuffer ikke
1.juli 2017 startet vi i Airlift opp kontrakten med Kystverket på frakt av norske loser til og fra skip som betjener terminalene Kårstø, Sture, Mongstad, Nyhavna og Melkøya.
LOS-kontrakten er på 6 + 2 års opsjon og er den største kontrakten i selskapets historie.
Til avtalen ble det kjøpt inn tre AW169 helikoptre fra Leonardo Helicopters. Når vi nå nærmer oss to år inn i avtalen, ser vi at dette var en veldig god beslutning.
- Vi er godt fornøyde med AW169 både operativt og teknisk. Helikopteret er godt tilpasset oppdraget, med moderne informasjonssystem som gir bedre oversikt for planlegging av turen og automatisering av rutiner - og alt skjer på store skjermer i cockpit, sier Endre Onstad, flygesjef i Airlift og ansvarlig for LOS-kontrakten.
AW169 tilfredstiller alle de nye, strengere kravene for å kunne fly offshore og har stor kabin med god komfort for både los og mannskap, som består av to flygere og en heisoperatør med ansvar for å heise ned losen på skipene.
Avtalen med Kystverket er basert på døgnkontinuerlig bemmaning. I 2018 ble det gjennomført 1200 oppdrag, der rundt 80% av aktiviteten skjedde ut fra vår base i Bergen, og 20% fra basen i Hammerfest.
Etter at vi signerte avtalen med Kystverket, har også politiet gått til innkjøp av tre stk AW169.
Tilgjengelig for andre oppdrag
Ettersom helikoptrene har døgnbemmanning er dette ressurser som også Hovedredningssentralen, brannvesen og politiet har mulighet til å spørre om hjelp til persontransport ifm. oppdrag der det gjelder liv og helse.
Les mer: Våre offshore helikopter-tjenester
Foto AW169: Tom A. Østrem