– Vi har revolusjonert måten vi jobber på
Det nye verktøyet «Flightman» er testet og klarert, og konklusjonen er klar: Airlift er satt i en ny digital tidsalder.
– Det er godt å ha kommet hit. Vi har jobbet med dette techlog- og trafikkstyringsverktøyet siden starten av 2018 og brukt mye tid på å utvikle det til et produkt vi er fornøyd med. Dette er etterlengtet, forteller Johan Kårstad, pilot og navigasjonsoffiser i Airlift.
Airlift har, sammen med Serit IT, jobbet med Flightman i utallige timer. Det har vært en tidkrevende og spennende prosess, og resultatet er til å juble av.
– Pilotene opplever at de får en helt ny verden. De har ofte lange dager og har måttet sette seg ned for å kalkulere tidsbruk og rapportere inn på slutten av en lang dag. Nå kan de bare trykke på noen knapper, så går det meste av seg selv, forklarer Kårstad.
Automatiserer alle ledd
Flightman automatiserer alle ledd. Fra en ordre kommer inn, jobben blir gjort og loggført, til fakturaen går ut. Dette gir pilotene mer tid til å fly, samtidig som det blir enklere for dem som jobber med å ta imot ordre og å fakturere. Det blir mindre telefoner frem og tilbake, og mer oversiktlig for alle.
Flightman kan også gi kundene fordeler. Systemet logger GPS-posisjonen til helikopteret opptil fem ganger i sekundet. Jobben som utføres blir dermed mer oversiktlig, med et datagrunnlag som alltid er riktig og transparent. Dette kan skape økt trygghet og lojalitet.
– I vår bransje kommer sikkerhet høyt og data er utrolig viktig. Gode data vil kunne forebygge uheldige situasjoner, analysere situasjoner som oppstår, og gi et godt grunnlag for å effektivisere hverdagen vår. Flightman vil gi oss både økt effektivitet og bedre sikkerhet, forteller Kårstad.
Grundig og god testfase
Flightman ble først testet på noen få piloter og helikoptre i Airlift. Fra februar i år ble verktøyet innført på alle helikoptre og for alle piloter og vår driftsavdeling. Å teste et helt nytt verktøy, samtidig som man må opprettholde normal drift, har krevd en del av Airlift. Rundt 30 flygere skulle ha opplæring, flygere som er spredd over hele landet. Men det har ifølge Kårstad gått over all forventning.
– Det er gjerne stort sprik i teknisk innsikt. Så vi forventet at noen ansatte synes dette var krevende å sette seg inni. Derfor har vi hatt stort fokus på et intuitivt og brukervennlig grensesnitt, som ligger så nært den hverdagen pilotene allerede kjenner. Og det har gått veldig bra. Det har vært utelukkende positive tilbakemeldinger å få.
Kårstad forteller de ofte har opplevd å ta to skritt frem og ett tilbake. Det har vært mye testing undervegs, noe som ofte fører til justeringer og forbedringer. Endrer man på noe, påvirker det sannsynligvis noe annet en annen plass i systemet.
– Nå som vi er i mål med fase 1, vet vi at så godt som alle scenarioer er testet. Nå har vi et utrolig godt og stabilt system. Vi har på mange måter holdt oss i steinalderen og nå er vi i en ny digital tidsalder, sier Kårstad.
Unikt i helikopterbransjen
Per i dag finnes det ikke noe tilsvarende verktøy som Flightman. Det er grunnen til at Airlift gikk i gang med å utvikle et nytt trafikkstyringsverktøy. Det som allerede eksisterer er optimalisert for fly og transportmiddel med langt færre operasjoner.
– Vi kan ha over 50 bevegelser per helikopter per dag, noen dager over 100. Da må vi ha noe som effektiviserer våre prosesser, ikke spiser mer tid. Og nå har vi klart å utvikle det selv. Det er vi stolt av, sier Kårstad.
Mange muligheter i neste fase
Erlend Haugsbø, driftsleder, kom inn i prosjektet i fjor sommer og har hatt som rolle å få prosjektet i havn. Han er ikke i tvil om at det er verdt innsatsen.
– Vi har revolusjonert måten å jobbe på. Airlift har blitt langt mer effektiv. Og med det grunnlaget vi har etter første fase, er mulighetene for videreutvikling mange, forteller han.