– Helikopteret har vært det viktigste verktøyet

B3+bortne.jpg
B3.jpg

Vi er med på et større linjebyggeprosjekt i Svelgen, der været er utfordrende og terrenget er uframkommelig for bakketransport.

Sammen med BKK Enotek er Airlift med å bygge en 15,3 kilometer lang kraftlinje for Linja AS (SFE) i Bortne i Svelgen. Dette er det største prosjektet Enotek har hatt på linjebygging, i volum. Prosjektet har pågått siden mars i fjor og skal holde på ut 2021, der Airlift er fast stasjonert med helikopter.

Fredrik Andal, prosjektansvarlig  i BKK Enotek.

Fredrik Andal, prosjektansvarlig i BKK Enotek.

– Helikoptrene er det viktigste verktøyet vi har tilgjengelig i prosjektet. Det er et uframkommelig terreng, der transportering mellom mastepunktene er en utfordring. Vi er helt avhengig av helikopter. Airlift har en effektiv flytid på tre til fire timer i løpet av en dag. Det er ganske mye, forteller Fredrik Andal, prosjektansvarlig i BKK Enotek.

Dagen starter med at helikopteret flyr mannskapet til arbeidsplassen. Deretter fraktes utstyr og materiell. I løpet av dagen, må både folk og materiell fraktes mellom mastepunktene. På slutten av dagen må mannskapet flys tilbake, og er været veldig dårlig, hender det at de må gå tilbake. Dette kan fort ta et par timer.

Været skaper utfordringer

Ålfotbreen og fjellformasjonene i området gjør flyforholdene utfordrende. Dette har de vært forberedt på hele vegen, da området er kjent for disse forholdene.

– Det er såpass værutsatt at det skaper utfordringer for pilotene. Til tider blåser det så vanvittig på fjelltoppene at arbeiderne har problemer med å fote seg. Og når det ikke blåser, kan det fort komme skodde som hindrer pilotene i å kunne fly, forteller prosjektlederen.

– Ja, vi har hatt noen dager med mye vær og vind. Stadt ligger ikke langt herfra, så det kommer noen vinder som kan lage trøbbel, forteller Airlift-pilot Ole Jakob Westad.

Likevel har det vært god framdrift i prosjektet, med lite snø i vinter.

– Mange setter prosjekt på pause om vinteren, fordi man aldri vet hvordan fremdriften blir. Men her har vi holdt det gående hele vinteren. Vi har vært en god gjeng som samarbeider bra. Og det er godt for oss piloter å være på fast stasjonert på et oppdrag, der mannskap er kjent og utstyret som flys stort sett er det samme. Da sklir det bra og vi har en fin ro når vi utfører oppdragene, utdyper piloten.

Utbyggingen består av totalt 92 mastepunkt, der den tyngste delen av arbeidet er å reise de 132 kV mastene. Arbeidet krever skyting, graving og boring.

– Det er ikke tvil om at en slik jobb er for spesielt interesserte. Man må være glad i friskt vær, men vi har også mange finværsdager. Når mastene er reist er det tyngste arbeidet overstått. Da er det strekking av linjene som gjenstår, som er et mye renere arbeid, forklarer prosjektlederen.

– Samarbeidet med Airlift går som en drøm

Andal forteller at samarbeidet med Airlift har vært totalt upåklagelig.

– Det gjelder alt fra god planlegging til dyktige og profesjonelle piloter. De er samarbeidsvillige og nøye i forhold til sikkerhet. Dette harmonerer godt med oss, da vi har en høy intern sikkerhetskultur. Vi matcher bra ute i feltet, utdyper prosjektlederen.

– Ja, vi spiller hele tiden på lag og denne gjengen har vært veldig grei å forholde seg til. De er lydhør hvis vi sier at vi ikke burde fly, og de tøyer aldri strikken, legger pilot Westad til.

 

Bilder fra prosjektet:

AktueltGasta Design