Masoud er ny leder av design-avdelingen
– Han er en viktig nøkkelperson i en større satsning. Vi ønsker å tilby unik kompetanse på flere områder og utvide kompetansen til flere helikoptermodeller.
Det forteller Bjarte Teigen, Chief of Office of Airworthiness i DOA. Han er glad Airlift har fått på plass Masoud Zandira, som ny leder av designavdelingen.
– Masoud er dyktig og har god erfaring. Vi er veldig glade vi har fått han med oss på laget. Dette er en nisjebransje, der det ikke alltid er så lett å få tak i folk med relevant erfaring og riktig kompetanse, forteller Teigen.
Internasjonal avdeling
DOA (Design Organization in Airlift) er skilt ut som en egen avdeling i Airlift. Dette for å kunne utvikle prosjekt for helikopter utover Airlift sin egen helikopterflåte. Det DOA i hovedsak gjør, er å utvikle funksjoner og tilpasninger inne i helikopteret.
– For eksempel kan vi tilpasse et helikopter til å kunne fly i mørket. Da må dashbord lyssettes slik at det ikke tar nattesynet til piloten. Eller så kan det være snakk om å utbedre funksjoner som gjør det mer effektivt å jobbe under en redningsaksjon, forklarer Teigen.
Det gjør at Airlift ikke alltid finner riktig kompetanse i Norge. Per i dag er de ansatte fra Italia, Island, Tyskland, Norge og nå Masoud fra Iran. Dette gir avdelingen et godt grunnlag for å nå kunder i hele verden.
– Ja, vi har oppdrag med god spredning i verden, blant annet i Sør Afrika og Sør Amerika.
En ekte “nerd”
Masoud Zandira tar med seg unik kompetanse til Airlift. Han er utdannet innen maskinteknikk i Gøteborg og har erfaring fra olje- og gassindustrien, før han jobbet fire år i Heli-One i Stavanger, et selskap som jobber med vedlikehold, reparasjon og overhaling av helikoptre. Her var hans siste prosjekt designutvikling og installasjon av FLIR (Forward Looking Infrared) -kamera til Superpuma av typen H215.
– Jeg er lidenskapelig opptatt av luftfart, og muligheten til å kombinere dette med ingeniørfaget og ledelse er en drømmejobb. Å få være en del av DOA er en virkelig en unik mulighet for meg, forteller han.
Zandira påpeker at DOA-avdelingen har lang erfaring og solid kompetanse innen svært interessante STC’er (Supplement Type Certificate) som NVIS- (Night Vision imaging system) modifisering og EMS (Emergency Medical Services) -cabin. DOA har allerede et sterkt fotfeste blant internasjonale kunder og er nå i gang med en større satsning.
– Det er spennende å være involvert i utviklingen nå, der vi ønsker å utvide til andre modifikasjoner og helikoptermodeller, og ansetter flere. Det begynner blant annet en erfaren person fra tysk lutfartstilsyn hos oss i juli. Så det skjer mye, forteller han.
Satsing på ubemanna fartøy
Et av fagfeltene DOA-avdelingen ønsker å satse på fremover, er ubemanna fartøy – eller drone som et felles begrep.
– Her har vi allerede samarbeid med Airlift Solutions, som finner nye forretningsområder å benytte droneflygning på, forteller Teigen.
– Her tror jeg det er store muligheter for vår DOA-avdeling å utvikle seg, også utover tjenestene til Airlift Solutions. Droneindustrien utvides raskt og rollen som designorganisasjon er avgjørende. Det er mye i et fartøy som kan utvikles og bør optimaliseres for drift, legger Zandira til.
Vil du vite mer om vår designavdeling? Se www.airlift-doa.com.